(Bilutställningar) (Kulturdagar) (Natur & kultur) (Släktforskning) (Smed) (Min Traktor) (Traktorer) (Hus & Trädgård)

Skifta sida här, för hemsida Bilar & teknik. (Sida1) (MGB2) (MGB Turbo3) (MGB K-series4) (MGB K-series EL5) (Sida6) (Sida7) (SIDA8) (Sida9)


2019-12-24
Min Peugeot började misstända, motorn tände bara på 3 cylindrar.
Motorn varvade max 2000 v/min.
När jag kollade med en felkodläsare, så var det fel på insprutare nr 4.
Jag demonterade insprutare nr 4, men den var felfri.
Sedan såg jag på YouTube, att Peugeot hade insprutare nr 1 närmast svänghjulet.
Så den insprutaren jag tog för givit var nr 4 var istället nr 1.
Felet på insprutaren var att tappen i insprutarens magnetventil, hade skuret.
Nu har jag monterat en annan insprutare, så nu fungerar bilen igen.
'
'
'
Så här har Peugeot numrerat insprutarna, helt omvänt mot det nor
Felkorden var P0271 när jag bytte plats på de båda yttre insprutarna, blev felkorden P0262 istället.
Då förstod jag att felet låg i en insprutare och inte i insprutningspumpen eller i styrboxen.
P0271 fel på insprutare 4.
P0262 fel på insprutare 1.

2020-03-27
' '
' '
Här svarva jag bakre bromsskivor på min Peugeot.
Bromsskivor och lagernav är en enhet, så jag gör svarvningen utan demontera skivorna från bilen.
Jag har svarvat en remskiva av trä (diameter 200 mm), den montera jag istället för fälgen.
Jag har tillverkat en fixtur, som jag montera en toppslid från min svarv på.
Varvtalet är 170 varv/minuten på bromsskivan, när jag svarvar.


År 2010
Här visa jag hur det går till att svarva bromskivor, till en Opel Astra.
Jag har tillverkat många fixturer till bromsskivor och svänghjul, för flera år sedan.
'
Först väljer jag en fixtur som passar bromsskivan och den spänns fast i svarvchucken.

Sedan svarva man ett renskär på fixturens ände, så fixturen inte skevar. Därefter så skruvar man fast bromsskivan.

Sedan måste bromsskivans bägge sidor, svarvas i samma uppsättning. För annars blir inte bromsskivan jämntjock och bromsen kan då hugga.

Här har jag vänt en bom med ett ett innersvarvstål upp och ned, då kör jag svarvrotationen avigt också.
Det är ett knep som jag tar till, när det är trångt mellan svarvchucken och bromskivan.
-------------------------------------------------------------------Här till höger är den nysvarvade bromsskivan, monterad på bilen igen.

För någon vecka sedan monterade jag nya bromsrör på bilen, rören fick jag böja och kona själv.

Det blev fjäderbrott på min Opel Astra, efter 18000 mil.
Det är inte så ovanligt med fjäderbrott på tyska bilar, det drabbar även de dyrare tyska bilmärkena.



Ny fjäder.
Givetvis så bytte jag båda framfjädrarna, den gamla hela fjädern var 20 mm kortare än de nya fjädrarna. Eftersom bilen blir lite högre i framänden med nya fjädrar, så ska även en ljusinställning göras.


2010-10-07
Opel Astra.
Byte av kamrem.
För att klara detta jobb så behöver man en uppsättning Torx nycklar och Torx hylsor, från E8 och många fler större storlekar.


Det går inte att lita på att kamhjulen stannar kvar i rätt läge, när remmen är demonterad.
Jag tillverkade en plåtlinjal, för att kolla inställningen av kamaxlarna.
Jag använde dessa två klämmor, för att kamremmen skulle ligga rätta på kamhjulen.

Renovering av topplock och slipning av ventiler.

Slipning av ventiler.

Fräsning av ventilsäten.

Slipning av ventilsäten, denna metod använder man om ventilsätena är härdade.

Skärpning av slipstenen i en fixtur, med en industridiamant.

Högtryckstvätt



Vattenstrålen från högtryckstvätten pulserade, jag trodde det var ett ventilfel på tvätten.

Så jag demonterade ventilerna för kontroll, helt i onödan skulle det visa sig.

Rensning av munstycke.
För det var föroreningar i slangens högtrycks munstycke, som gjorde så vattenstrålen pulserade.