Här är adresser till fler hemsidor, som jag har byggt. (BILAR & TEKNIK) (Bilutställningar) (Kulturdagar) (Natur & kultur) (Släktforskning) (Smed) (Min Traktor) (Traktorer) (Hus & Trädgård)
Använder ni övre raden och raden nedanför rätt, så har ni 61 st olika sidor att se på.
If you use the links above and below correctly, you have 61 pages to watch.
Skifta sida här, för hemsida Bilar & teknik. (SIDA1) (MGB2) (MGB Turbo3) (MGB K-series4) (MGB K-series EL5) (Sida6) (Sida7) (Sida8) (Sida9)

Ingemar Lindblads hemsida, Bilar & teknik

Skifta sidor längre upp.

E-post: ingemar.lindblad@hotmail.com



2024-08-26 En ny film.
(Film på YouTube)

2024-08-20 En ny film.
(Film på YouTube)

2024-07-29 En ny film.
(Film på YouTube)

2024-07-20 En ny film.
(Film på YouTube)

2024-07-20 En ny film.
(Film på YouTube)

2024-07-18 En ny film.
(Film på YouTube)

2024-07-11 En ny film
(Film på YouTube)

2024-05-25 En ny film.
(Film på YouTube)

Om det är någon som är intresserad, så kan jag e-posta namnen på ca 70 barn.
Som är födda på torpen Västergrind och Östergrind.
Från år 1759 till år 1857.
ingemar.lindblad@hotmail.com

2024-05-26
(Musikfilm på YouTube)

2024-06-06
Film på veteranbilar.
(Film på YouTube)

2024-07-03
Jag kör från Köpingsvik till Borgholm.
(Film på YouTube)

2023-09-15 Lite nytt på sidan 8.

Kolla på mina nya filmer, med en storbilds TV.
Öppna YouTube och sök på Ingemar Lindblad.

Jag hade planerat att spela in många fler filmer i sommar , men Juli har varit sval och regnig.

2023-09-30 Löttorp film
(Film på YouTube)

2023-09-29
Köpingsvik film
(Film på YouTube)


2023-08-05
Film från Hulterstad.
(Film på YouTube)

2023-08-01
Film från Grönhögen till Södra Bruket.
(Film på YouTube)

Film från Långlöt till Sättra.
(Film på YouTube)

2023-07-09
Film från Bredinge till Penåsa ödeby.
(Film på YouTube)


2023-06-24
Film från Södvik till Alböke.
(Film på YouTube)

2023-06-21
Film från Eriksöre till Stora Frö.
(Film på YouTube)

2023-08-27
Kolla på hussidan hur jag bytte altandörrar.

2023-05-13 Lite nytt på hussidan.
Hur jag lyfter tunga treglasfönster, på plats helt själv.

2023-06-06
Nu har jag börjat köra med min MGB K-series.
Detta blir år 55 med min MGB.


En symfoni komponerad av en Ölänning.
(Symfoni YouTube)

2022-03-17 Lite nytt en länk till en släkting.
(Piano på YouTube)

2021-01-28 Lite nytt på sidan 6, om min bänksvarv och tätning av armstötdämpare.


2016-07-30
Ny film på truckstativet och arbetskorgen.
(Film på Truckstativet)

MGB K-series VVC

År 2013




Foto Niklas Larsson

Ny film på MGB K-series 2015-07-31
(MGB K-series)

(Ölands film)

(Niklas Larsson illusionphoto)

(Niklas Larsson illusionphoto MG)

År 2006 MGB K-series VVC


Nu egna bilder.

(MGB K-series VVC 160 bhp, filmen på YouTube)

Ny film 2020-06-30
(MGB K-series VVC 160 bhp, filmen på YouTube)

Detta är en 1,8 liters VVC motor, effekt 160 bhp.
VVC (variabel ventil kontroll), det betyder att motorn trimmas automatiskt på höga varvtal.
Denna bil har bättre bromsar, vägegenskaper och är mer lättstyrd än en original MGB.
Detta pågrund av att den nya motorn är ca 50 kg lättare, än MGB original motor.

2007-08-04
Bensinförbrukning 0,625 liter/mil (då är det ändå ingen snålkörning).

' '
' '
' '
' '
År 2007-----------------------------------------------Ingemar Lindblad år 2008
År 2008
' '
Lillebror har en stor bil, storebror har en liten bil.----------------------Min syssling Hans tog denna bild, det är hans barnbarn som provåker i min bil.
I dag 2008-04-27 har jag kört årets första biltur, med min MGB.------Bilen är utrustad med fyrpunkts säkerhetsbälte, så man har även på sig ett bälte om midjan.


Innehåller bilder med bilar och teknik.
MGB.
Ingemar Lindblad.

År 1968-1971



Ingemar Lindblad----------------------------------------------------Ingemar Lindblad

Ingemar Lindblad----------------------------------------------------Ingemar Lindblad

Min MGB år1968 (Den röda bilen är min.) Ingemar Lindblad i den vit röda hjälmen


År 1972


År 1972, lackade jag bilen grön (Backspeglar på framskärmarna, är ej bra.)
I dessa länder har jag kört med min MGB, Danmark, Norge, Tyskland, Schweiz, Österrike, Italien och Jugoslavien.


MGB Turbo år 1991


'

MGB Turbo, år 1991 lackade jag bilen röd igen. (Backspeglar på dörrarna, är mycket bättre.)




MGB med reg nr H44587 och BSU917 är samma bil.
Årsmodellen är 1965, så den är tillverkad 1964.
Jag köpte bilen i maj 1968.
Den har ekerhjul och överväxel på tredje och fjärde växeln så det blir totalt 6 växlar framåt.
Bilen var röd från början, sedan så lackade jag den grön och jag tillverkade även en störtbåge med nackskydd.
När bilen var försedd med störtbåge, så bytte jag ut tvåpunkts säkerhetsbältet mot fyrpunkts säkerhetsselar.
Sedan lackade jag bilen röd igen och monterade en turbo på originalmotorn.
Efter många år när turbon havererade, så ville jag inte kosta på en renovering på den och motorn.
Så jag köpte en motor från en ny bil som krockat (57 mil), så nu är det fullt modernt i motorrummet.
Jag skriver detta för många tror att jag ägt flera sportbilar, så det är samma bil som är ombyggd flera gånger.


2010-06-18 Den nya värmepumpen är nu i drift.
Så nu har jag stängt av värmepatronen i den gamla vedpannan, som jag nu har kvar som reserv.
Förra året så sågade jag ner oljetanken och byggde om pannan för vedeldning.
Så nu ska den nya luft/vatten värmepumpen värma vattnet och huset, om det skulle behövs så får den gamla luft/luft värmepumpen hjälpa till lite.

Jag är pensionär nu men jag har mycket att göra ändå, det är underhåll på mina bilar, huset och så i trädgården.
År 2004 monterade jag en luft/luft värmepump på villan, nu har jag montera en luft/vatten värmepump också.
Men jag hinner nog köra med min MGB ändå i sommar, har jag tänkt.
Kanske att jag kör till Bredbäckshult, för där bodde min farfars, farfars, farfars, far soldaten Anders Jonsson Bredman född 1718 död 1793-04-25. Han var gift med Elisabet Larsdotter född 1727-12-16.
Platsen där deras son Jonas Andersson Lind (född 1746-09-25, död 1786-08-20) var soldat i Nöbbele, har jag redan besökt. Jonas fru hette Catrina Pettersdotter Sellberg född 1755-10-28.
Sedan kanske jag kör till Hosaby, för där bodde min mormors, mormors, morfars, farfar, Jöns Pärsson född 1699 i Hosaby, död 1775-12-17. Han var gift med Carna Håkansdotter född 1705 död 1771-10-02. Senare flyttade släkten till Istaby, det skulle vara bra om man kunde hitta platserna exakt med en GPS.

' '
2015-11-16 Jag har bytt bil från en Opel Astra, till en Peugeot 308 sw (miljöbil).
Denna diesel bil har en 6 växlad automatväxellåda och en farthållare.
Slagvolym 1560 ccm.
Effekt 82 kw (111 hk).
119 g/km CO2.
Skatt 1520 kr år.
Tillverkad år 2010-10.
I trafik första gången år 2010-12-29.
Bilens körsträcka lite under 8000 mil.
Bränsleförbrukning 0,52 liter/mil eller 6 kr/mil

Innan jag köper en begagnad bil, så kollar jag alltid bilens underrede så det inte är rostigt.
Bilförsäljaren hade aldrig träffat på en kund, som begärt att få en bil upplyft före jag kom.
Att köpa en begagnad bil utan kolla underredet och övrigt noga, anser jag är som att köpa grisen i säcken.

Jag brukar köpa en bil som kosta ungefär hälften av nybilspriset, sedan behåller jag bilen i många år.
Service och reprationer gör jag själv, då blir årskostnaden rätt låg.
Kan man inte serva och reparera själv, så är det nog lika bra att köpa en ny bil.
Jag körde en Toyota Tercel i 16 år.
Inköpspriset dividerat med 16 blir under 4000 kr år.
Sedan körde jag en Opel Astra i 11 år.
Inköpspriset dividerat med 11, minus försäljningspris blir ca 6000 kr år.
Min MGB har jag kört i 52 år, den bilen har jag byggt om flera gånger.
Men räknar per år, så blir det nog inte så hög kostnad ändå.
' '
'
Att ställa upp en Peugeot 308 på fyra pallbockar, är lite omständigt.
Bilen är mycket låg framtill och den har en plastskiva under hela motorn.
Bakaxeln är tillverkad av en u-profil, som inte håller för lyft med domkraft.
Så här löser jag detta problem.
Först ändra jag avkörningsskyddet, på två stycken bilramper.
Bilen är ändå för låg, så jag tillverkade jag ytterligare två för ramper i trä.
När bilen är uppe på ramperna, så skruvar jag bort plastskyddet under motorn.
Sedan går det att lyfta fronten yttrligare med en domkraft.
Jag har ändrat fyra pallbockar, så de passar denna bil.
Under bilens framända finns två M 14 pinnbultar, som passar i två av pallbockarna.
Sedan ställer jag en domkraft under dragkroken och lyfter.
När bilen är på rätt höjd, ställer jag två pallbockar under fästjärnen till dragkroken.
Lyft inte i dragkroken när framjulen står på bilramperna, för då rulla bilen bakåt.

2017-03-07


'
Tre gånger har jag snöröjt med traktorn i år.

2011-09-03 Se mer om traktorn, på hemsida Min Traktor.


' '
Jag har köpt en trädgårdstraktor, den väger 2,1 ton och effekt 45 hk.
Det är en Universal 445.
Snöplogen som jag har haft på min Toyota, är nu anpassad till traktorns hydraularmar.
Jag har även byggt på en frontlastare, på traktorn också.

2013-04-16
' '
Detta truckstativ ska jag anpassa till traktorns hydraularmar, lyfthöjd 4,3 meter.
Plus hydralarmarnas lyfthöjd, ca 0,5 meter.
Jag ska även tillverka en arbetskorg till truckstativet.
' '
Två nytillverkade fästen.
' '
' '
' '
Nu är truckstativet monterat på traktorns hydraularmar.
Oljeuttagen på truckstativets tre hydraulkolvar, är nu strypta med nipplar till 2 mm.
Jag har tillverkat stödben på truckstativet, så det hela blir stadigare.
Jag byggde även en extra hydrauloljetank till traktorn, så hydraulpumparna inte riskerar gå torra.
Oljetanken är monterad under vänstra golvet, på fästbalken till lastaren.
' '
Jag har tillverkat tre grindar, till arbetskorgen.
' '
Med denna lina kan jag höja, stanna och sänka när jag står i arbetskorgen.
' '
Med denna lina kan jag stanna traktormotorn, när jag står i arbetskorgen.

Ramen till arbetskorgen, 0,92 meter x 1,88 meter.
Oljeuttagen på truckstativets tre hydraulkolvar, är nu strypta med nipplar till en diameter på 2 mm.
Så därför går arbetskorgen sakta både uppåt och nedåt, annars skulle jag behövt ha en fallskärm med mig ifall en oljeslang skulle brista.
Jag kommer kanske att ändra nippeln till 2,5 mm i den grova kolven och öka farten lite.

År 2014
Jag kommer nog att tillverka fler tillbehör till traktorn, i år.
Jag börja med att tillverka två dubbelverkanda hydraulcylindrar, till traktorlastaren.
' '
Här har jag skurit en invändig gänga, med ett svarvstål i cylinderröret. Här är muffen som jag svarvat för tätningsringarna inskruvad i cylinderröret.
' '
Svarvning och gängskärning av kolvstång.
' '
Nu är de nytillverkade hydraulcylindrarna monterade på traktorn.
' '
Här är skopan nerpressad mot marken och framhjulen är i luften.

' '
Jag har tillverkat ett drag, så det går att koppla bilsläpet till traktorn.
' '
Nu har jag användning av truckstativet och arbetskorgen.
Jag ska byta takpapp och träläkt på huset.
' '
Regn och blåst har hindrat mig med detta arbete.----------------- Här är taket rensat från takpapp och spikar.
' '
Takduken och läkten är nu monterad.------------------------------Nu är de nytvättade betongpannorna uppe på taket igen, på södra sidan.
Så nu har jag börjat med samma arbete, på norra sidan också.
'
Här har jag börjat ta ner betongpannorna, på norra sidan av huset.
' '
På tisdagen och onsdagen var det kallt och det stormade, så det gick inte arbeta på taket.
På torsdagen slutade traktorns startmotor att fungera, så nu blir det avbrott med takarbetet igen.
På bilden till höger syns den nyreparerade startmotorn och de utbytta delarna.
'
Demonteringen och monteringen av startmotorn, är mycket besvärlig på denna traktor.
Men nu är det hela klart.

' '
' '
Jag tillverkade fästen av galvat plattjärn (50 x 6 mm) till nockbrädan.
Så nu kan luften svepa under nockbrädan, så skräpet som blåser in under betongpannorna ska kunna blåsa ut igen.
'
Jag spegelvände nockpannorna vid skorstenen, detta var den bästa lösningen.
Den vita lådan på skorstenen, är den nya digitala TV-antennen.
Ett långt rör med en vanlig TV-antenn svajar då det blåser, detta förstör murningen på skorstenen med tiden.
Här har jag tillverkat en klyv för stubbar.
Traktorns vikt plus slag med slägga på stångänden, ska klyva stubben förhoppningsvis.
Metoden fungerar bäst när träfibrerna är lodräta, längst ner när stubben svänger av i sidorötter fungerar det inte så bra.

' '
' '
'
Om jag inte klara av att spräcka mina stubbar, så kanske jag bygger en stubbfräs se på filmerna nedan.

(Film på Stubbfräsning.)

(Film på Stubbfräsning.)

2014-12-18
Jag håller nu på att bygga en maskin till traktorn.
' '
Detaljer som jag har svarvat.
(Axel, lagerhus, bronsbussningar, nav till en remskiva och brickor.)---------En begagnad remskiva.
' '
Här har jag skuret till en durkplåt, diametern är 900 mm.
' '
' '
' '
' '
' '
' '
' '
Jag kan nu välja, om jag vill ha parallellföring eller fast läge på skopkolven.
Så när jag harpar jord, så är inte parallellföringen inkopplad.
Jag har byggt om returledningen från hydraulmotor till fri retur, annars går tätningen i hydraulmotorn sönder.
Så nu är det ett T-rör monterat, där man fyller på olja i växellådan.
(Film på Jordharpan.)

(Film på Jordharpan.)

'
2017-04-05
Jag har tillverkat ett lock till jordharpan.
Så nu går det att ha trumman helt horisontalt, utan jord och stenar åker ur.
Nu går det bra att harpa blöt jord och harpningen blir klar fortare.

' '
' '

Här använder jag jordharpans hydraulmotor och snäckväxel, för att borrar i trästubbar.

Släpvangsdrag
Jag har svårt att förstå att EU släp utan säkerhets Wire har blivit godkända, när vagnsdragen med fjädrande låsklack är så osäkrar.

' '
När jag hade denna släpvangskoppling monterad på mitt bilsläp, så lossnade vagnen från bilen.------------------------Jag köpte då ett nytt vagnsdrag av annat fabrikat, men även då så tappade jag vagnen ibland.
Vagnen hängde då i säkerhetswiren med låsta hjul, studsande efter bilen.----------------------------------------------Då sågade jag och böjde till en 8 mm gängstång, med 4 st muttrar. (Se bilden.)
Bild 1
Om man förstora hålet där pinnen är lite bakåt och montera en bult på 8 till 10 mm, så blir nog detta drag också säkert.

' '
Här är gängstången monterad och spärrar låsklacken, så nu ska inte släpet lossna från bilen.----------------Även med hantaget låst så kan vagnen hoppa av dragkulan, så gängstången måste vara monterad om det ska vara säkert.

Detta kan ni besöka år 2014.


BORGHOLMS STADSMUSEUM
(BORGHOLMS STADSMUSEUM)

Sveriges marknadsdagar
(Sveriges marknadsdagar)

Öland

(Störlinge Lantbruks & Motormuseum)


Småland
Hönsalottas luffarmuseum har flyttat, från Målerås till Boda glasbruk.
(Luffarmuseum)

År 2011
Mörbylånga hembygdsförening har börjat lägga ut gamla bilder på sin hemsida.
Jag hjälper till lite med bilder och information.
På länken nedan, kan ni komma vidare till dessa bilder.
(Mörbylånga hembygdsförening)

Här i mormonernas databas hittade jag Anders Bredman, glöm inte att markera Sverige innan ni söker.
(Familysearch)

Databas Listerlandet Sverige.
I denna databas har jag hittat min släkt i Blekinge.
(Listerlandet)

CENTRALA SOLDATREGISTRET

Även här hittar jag Anders, som har soldatnamnet Bredman född 1718 och Anders frun född 1727.
Anders son Jonas Lind född 1746, är också med i registret.
(Soldatregistret)

Släktdatas sökregister
(Släktdata)

2015-09-08


Jag har fått information om att denna man, ska finnas i min morfars släktled.
Detta verka stämma, att han finns i detta släktled.
Två av Johannes Rudbeckius barnbarn, övertog Huseby Herrgård och drev järnbruket där.
Se på min smålandssida, under natur och kultur.

(En släkting)

(En släkting)

Översättning


Om ni vill läsa utländska hemsidor, så installera detta verktygsfält med översättning från Google.
(Google)

Om ni vill översätta egen text, så har ni adressen till Google översättning här under.
(Google)

Translation


If you want to read foreign websites, so install this toolbar with the translation from Google.
(Google)

If you want to translate your own text, you have the address of the Google translation here under.
(Google)

2011-06-09
Ett rådjur är i min trädgård, rätt så ofta.
Rådjuret hoppar lätt över mitt 90 centimeter höga staket.
' '
2011-06-18 kl 8,15
Här står rådjuret vid min Friggebod.
Räcket på lekstugan är 60 centimeter högt och på Friggeboden är räcket 100 centimeter högt.
Så rådjur är rätt så stora.
2012-06-12 Rådjur på besök, denna sommar också.
2021-07-21 Film på ett rådjur.
(Film på ett rådjur)

Råbock
' '
2022-12-30
Det var mycket svårt för denna råbock att resa sig, för vänster bakben var brutet.
När jag såg den haltade iväg, så ringde jag 112.
Dagen efter hittades råbocken, men då var ett framben borta på den.
Så det var kanske en räv som dödade den.

' '
2012-05-17 Nu har jag lejt bort gräsklippningen.
'

Hemsidan är tillverkad av Ingemar Lindblad.
eXTReMe Tracker

Startdag för räknare 2013-03-01.

Besökare totalt. Startdag för räknare 2013-03-07.

Besökare idag. Startdag för räknare 2013-03-07.