Här är adresser till fler hemsidor, som jag har byggt.
(Bilar & teknik)
(Bilutställningar)
(Kulturdagar)
(Natur & kultur)
(Släktforskning)
(Smed)
(Min Traktor)
(TRAKTORER)
(Hus & Trädgård)
Skifta sida här, för hemsida Traktorer. (Tillbaka till startsidan) (STÖRLINGE) (Brorstorp) (BM230) (BM320) (BM400) (T430) (BM350) (BM470) (BM650) (BM800) (Universal 445)
Störlinge Lantbruks & Motormuseum
(Störlinge ligger lite norr om Gärdslösa).
GPS: Lat 56.805061 Long 16.741104
Ett nybyggt Lantbruks & Motormuseum, har öppnat i Störlinge.
Öppettider alla dagar 11.00 till 17.00
Gäller under perioden 1 juli – 30 augusti
Museumet ligger lite öster, om landsvägen.
'
'
'
'
'
'
Munktells typ 30, år 1936
'
'
Fordson Låglund
En sådan här traktor körde jag, när jag var ca 7 år.
'
'
Från år 1961 till 1964 ägde jag en sådan här moped, även med samma färg.
'
Munktell lokomobil år 1903
'
'
Räfsfabrik från år 1850. Här kan 9 personer arbeta samtidigt, med att tillverka träräfsor.
(Räfsfabrik från år 1850.)
(Munktell lokomobil år 1903)
(Munktell lokomobil år 1903)
(Munktell lokomobil år 1903)
(Störlinge Lantbruks & Motormuseum)
Torsten Nilssons maskiner.
GMW
'
'
'
BM 473, motorn är bytt till en Scaniamotor.
Det är en rak 8 på 14,3 liter och 180 hk.
(BM 473)
(Lingrävare)
'
'
Film på trehjulig GMW
(GMW)
Film på fyrahjulig GMW
(GMW)
Fakta om GMW
(GMW)
'
'
Volvo, plogen har åtta skär.
'
BM Volvo 35/36
Veterantraktorplöjning år 2015
(Veterantraktorplöjning)
Veterantraktorplöjning år 2013
(Veterantraktorplöjning)
(Veterantraktorplöjning)
(Skördefest)
Malax Finland.
(Veterantraktorplöjning)
Tjeckien.
(Veterantraktor 2014 )
Triberga
(Sur och tvär bonne)
Störlinge
Skördefesten den 29-09-2007
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
Från år 1961 till 1964 ägde jag en sådan här moped, även med samma färg.
Borgholms Kungsgård 2008-09-06
Ölands Plöjboys ploga på en åker, vid Kungsgården.
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
Gamla bilder
'
'
Hästbilden är från gård nr 13 i Mörbylånga.-----------------------------Detta är troligen en Oliver-HartPar.
'
Oliver-HartPar
'
'
Tröskning i Prästtorp vid Ås kyrka (Traktor BM 22).
Lilla Frö
'
Här mäter jag (Ingemar Lindblad) laddningen från generatorn, på Anders Wermelins tröska Bolinder Munktell ST-257, årsmodell 1967.
Mörbylånga
Här ryker det ur sockerbrukets skorsten, året är troligen 1973.
Betupptagningsmaskin här på bilden, är av fabrikat Hilleshög.
Från år 1963 till år 1975, reparerade jag många betupptagningsmaskiner varje höst.
Vår verkstad låg några hundra meter öster om sockerbruket, både verkstaden och Hollandskvarnen som låg där, är numera rivna.
Sockerbruket finns inte heller kvar längre.
'
Frank-G. Widlind foto.
Massey- Harris
'
'
'
Ölands traktorveteraner
(Ölands traktorveteraner)
Volvo BM
(BM sidan)
(Volvo BM reservdelar)
(Traktorsång)
Här kan ni se, många fler filmer.
(Case Steam Engine Climbing The Incline)
Här kan ni se, många fler filmer.
(John Deere)
Här kan ni se, många fler filmer.
(Lanz-Bulldogs am Gotthardpaß 2005 (1))
(Lanz-Bulldogs am Gotthardpaß 2005 (2))
(Lanz-Bulldogs am Gotthardpaß (3))
(Lanz-Bulldogs am Gotthardpaß (4))
(Lanz Bulldog Meeting Leipzig Part 1)
(Lanz Bulldog Meeting Leipzig Part2)
Historier som hänt på södra Öland
En historia om en Allis Chalmers tröska, detta hände ca år 1955.
Inne i min fars verkstad stod det en Allis Chalmers tröska, det var något som var sönder inne i tröskverket på den. Detta var en bogserad tröska, men på dragramen satt det en motor som enbart drev tröskverket. Bås och halm kom ut på högra bakre sidan på denna tröskmodell.
Inuti tröskan låg det denna dag en reparatör som hette Jansson, han var långt inne i tröskverket så han syntes inte. Utanför verkstaden stannade en bil, det var tröskans ägare som kom. Han gick fram till tröskmotorn och tog fram startveven, sedan vevade han igång motorn.
Reparatören hörde att motorn startade, han fick väldigt bråttom att krypa ut ur tröskan.
När han kom ut panikslagen så sa han till bonden, tänk vad som kunde hänt med mig om tröskverket också kommit igång. Bonden svarade helt lugnt det hade väl blivet Janssons frestelse av dig.
Denna Allis Chalmers tröska var mycket bra att tröska bruna bönor med, så det fanns rätt så många av dom på Öland.
Jag lägger ut en videolänk så ni kan se hur denna tröskan ser ut.
(Allis Chalmers tröska)
En traktorhistoria.
Företaget som sålde Volvos bilar och traktorer på södra Öland, var Liljas i Mörbylånga.
(Det var en filial till Liljas i Borgholm, som sålde Volvo på norra Öland).
Ca år 1947 började en ny försäljare på företaget i Mörbylånga, han var också ortens brandchef.
Försäljaren hade besökt en bonde på södra Öland ett par gånger och försökt att sälja en traktor till honom. Men det var svårt att övertala bonden om att han behövde en traktor.
Så försäljaren åkte hem till bonden en gång till, bonden satt vid köksbordet och åt när försäljaren kom in. Försäljaren öppnade sin portfölj och tog fram sin pyjamas, som han slängde upp på köksbordet. Sedan sade han, nu åker jag inte härifrån fören jag sålt en traktor till dig. Bonden började att skratta, han tyckte att det hela var så roligt att han både köpte både traktor och en personbil.
En traktorhistoria till, från år ca 1947 till någon gång på 1950 talet.
Brandkåren i Mörbylånga hade fått rycka ut till en brand i en lada i Lunda, som ligger några kilometer från Kastlösa. Efter ett tag så kom även överkonstapeln från Mörbylånga och skulle försöka utreda brandorsaken. Överkonstapeln misstänkte att någon kört med en traktor i ladan. (Dåtidens fotogentraktorer med heta avgaser skulle vara utrustade med gnistsläckare, i stället för vanlig ljuddämpare vid körning i lador).
Överkonstapeln frågade då brandchefen (brandchefen som även sålde Volvos traktorer) till råds, om det kunde tänkas vara gårdens traktor som var orsaken till branden.
Det kan mycket väl tänkas svarade brandchefen, för Fordson har inte gjort annat än ställt till
med förtret på landsbygden.
En historia från troligen 1920 eller 1930 talet.
Vid denna tid så levererade bönderna på södra Öland sockerbetor på järnvägsvagnar till sockerfabriken i Mörbylånga. Efter betsäsongen så skulle en bonde från södra Öland åka med tåget till Mörbylånga och hämta pengar för levererade betor på sockerbolagets kontor. Med på tåget var en släkting till mig också, han skulle antagligen också besöka bolaget fast inte sockerbolaget.
Även bonden besökte det andra bolaget, han ville att min släkting skulle följa med honom hem.
Nu hade dom bunkrat upp till hemresan med tåget, sista biten till bondgården fick dom gå, kanske inte så rakt men fram kom dom. Bonden öppnade dörren och steg in i huset, men där stod bondmoran och lade krokben så bonden stöp omkull. Sedan satte hon sig gränsle över honom och letade upp hans plånbok för att ta hand om pengarna. Det gällde att rädda det som var kvar av betpengarna, innan det var för sent.
Denna historia är från 1951 eller lite senare.
En bondson skulle köra med sin fars traktor till vår verkstad, för topplocket på traktorn skulle demonteras för sotning och slipning av ventiler. Det var problem med bondsonen för han var väldigt törstig, så hans föräldrar hade ordnat så att han var med på systembolagets svarta lista. När han kom till verkstaden så började min far jobba med traktorn. Bondsonen gick i väg någonstans, antagligen till Mörbylånga torg. Där kunde han nog hitta någon som kunde köpa ut sprit till honom, så han löste troligen det problemet. När arbetsdagen var slut var traktorn klar, men någon bondson syntes inte till. När min far skulle stänga verkstadsportarna så fick han se bondsonen ligga emellan portarna och ett kasserat bakdäck till en traktor som stod lutat mot verkstadsväggen (det var en utbyggnad vid portarna så det var ca 1,5 meter till väggen).
Bondsonen vaknade när porten rörde sig, det hela var retfult för honom där han låg på marken. Men han fann sig och sade jag har legat här hela eftermiddagen och synat detta däcket, det ska jag säja dig det är inte mycket att ha.
En historia från ca år 1964.
Jag arbetade med en maskin i vår verkstad och kunden jag hjälpte hette Oskar.
Verkstadsportarna var öppna och rätt som var kom det in en person i verkstaden, vi kan kalla honom Otto. Han hade inget ärende, så jag vet inte varför han kom in till oss.
Otto var känd för att säga vad han tyckte och tänkte, sprit gillade han också.
Utanför verkstaden stannade det plötsligt en ny Mercedes, modell större, och ut ur bilen kom det en man runt 60-årsåldern. Han var klädd i jacka, äppelknyckarbyxor och keps och med honom var det också en ung snygg kvinna klädd i en päls. När de kom in i verkstaden sa paret till en i personalen att de ville ha ett grillgaller tillverkat. När paret stod och diskuterade om hur de ville ha grillgallret, så kom Otto och ställde sig framför paret. Han pekade på mannen och sade, du är direktör eller disponent, sedan pekade han på kvinnan och sade hon där är din älskarinna. Ingen kommenterade det hela, utan alla gick ut i smedjan och tittade på lite olika material. Otto följde också med, sedan när paret körde iväg så sade Otto:
Mig lurar dom inte jag förstår hur det ligger till, om han hade rätt vet jag inte för det kunde ju ha varit en dotter till kunden. Men efter någon dag när gallret skulle hämtades, så var inte kvinnan med i bilen. Sedan när Oskar kom till verkstaden i fortsättningen, så brukade vi skoja om någon av oss hade sett en direktör eller en disponent tidigare under dagen.
En historia från 1960-talet.
I en lagerlokal i vår verkstad hade en murare murat upp en ny vägg av hålsten.
I väggen hade han även murat in tre stora fönsterramar av gjutjärn, som hade många små fönsterrutor i varje fönsterram. En kväll skulle han putsa väggen invändigt, han hade innan byggt en ställning längs väggen så han skulle räcka upp till taket. Ställningen var inte så hög, kanske åtta decimeter uppskattar jag den till. Murbruket blandade han till på verkstadens spolplatta, sedan lassades bruket i en skottkärra, skottkärran ställde han vid ställningen.
Från kärran öste han bruket i en murarhink som han ställde på ställningen, sedan började han putsa väggen från högra kanten. Efter ett tag så fick han tyvärr hjälp av en hantlangare. Det var inte bruk medhjälparen langade upp till honom, utan snapsar. Efter ett tag fick muraren problem med balansen, så han snubblade tillslut och trillade i skottkärran så murbruket stänkte ut på golvet. Medhjälparen insåg nu att muraren behövdes transporteras hem, men han var ju full av både sprit och murbruk. Han fick hjälpa muraren gå till en Volvo Duett som stod i verkstaden. Sedan öppnade han bakdörrarna på bilen och baxade in muraren där på golvet och därefter bar det iväg hem till murarens hus. Nästa arbetsdag när min far kom till verkstaden, så gick han ut i förrådet och skulle kolla om väggen var färdigputsad. Det var inte trevligt det han såg, allt efter arbetet fortskridit så såg det bedrövligare ut, ojämnt och väldigt mycket murbruk på fönsterna och golvet. Det hela slutade med att min far fick göra väggen klar själv, det klarade han mycket bättre än muraren gjorde.
En historia från ca år 1964.
Jag var inne i en järnaffär och köpte bultar vid detta tillfälle. Då kom det in en ny kund i ca 70 årsåldern, han blev expedierad av en äldre järnhandlare. Jag vill köpa två sandpapper sa kunden. Det var inte mycket sa järnhandlaren. Det vore bättre om jag får sälja ett helt lastbilslast med sandpapper till dig! Vad ska jag med så mycket sandpapper till sa kunden? Jo sa järnhandlaren, det kan du ha på dass!
Efteråt när kunden hade gått, sa järnhandlaren att han har varit förbaskad på den kunden i några årtionden. Tyvärr så minns jag inte kornstorleken på sandpapperna han köpte, men historien kanske har sin poäng ändå.
Rekord i decibel och promille.
Detta hände omkring år 1965, det var vinter med snö utanför vår verkstad.
Plötsligt blev det ett jäkla oväsen utanför lokalen, det kom en bil som helt saknade ljuddämpare. Det verkade som bilen körde fram och tillbaka ute i halkan, så man undrade vad det var frågan om, men så blev det plötsligt tyst. In i verkstaden kom det en kund lite framåtlutad med bra fart på benen, han lyckades stanna utan falla omkull. Sedan hojtade han så det hördes över hela verkstaden.
Ingemar du måste hjälpa mig byta avgassystem, för så här kan jag inte köra omkring, för då kan polisen ta mig.
En historia från antingen senare delen av 1960-talet, eller i början av 1970-talet.
En lantbrukare som var kund på vår verkstad berättade detta för mig.
Lantbrukaren hade en sommarstuga som han hyrde ut till två män.
Det visade sig snart att männen inte hyrt stugan för en vanlig semester, utan deras intresse var enbart att dricka så mycket sprit som möjligt. Dom drack sprit i flera veckor, innan det blev problem. Problemet var att det bara fanns en våningssäng i stugan, så till sist hände det att han som hade den översta sängen föll handlöst i golvet. Han slog sig rejält så den andra mannen kontaktade lantbrukaren, så han fick köra sin hyresgäst till lasarettet. När lantbrukaren kom fram till lasarettet så fick han låna en rullstol där. Sedan fick han rulla in sin hyresgäst till en läkare som granskade sin patient länge. Patienten var ingen vacker syn, med blåmärken och allmänt mörbultad och bakfull. Efter ett tag sa läkaren till honom, har ni möjligtvis problem med spriten? Då svarade patienten, det enda problemet jag har med spriten, är att få hem den fort nog till sommarstugan.