Skifta sida här, för hemsida Traktorer. (Tillbaka till startsidan) (Traktorer) (BM230) (BM320) (BM400) (T430) (BM350) (BM470) (BM650) (BM800) (Universal 445)
Bolinder Munktell
Volvo
BM350

Om ni upptäcker något fel i mina uppgifter, eller vill komplettera med fler data.
Så kan ni e-posta detta till mig.

E-post: ingemar.lindblad@hotmail.com



Det är 40 år sedan jag antecknade dessa uppgifter, så jag vet inte om det blivit några ändringar sedan dess.

Spel i kopplingspedal 50-75 mm
Spel bromspedal 20 mm


Åtdragningsmoment Kp / Meter

Cylinderlock 21
Ramlager 16
Vevlager 13
Vevaxelns motvikter 7
Svänghjul 17
Spridarhållare 1,8-2,1
Insprutarnas överfallsmuttrar 6-8
Tryckventiler (insprutningspump) 4,5-5
Skruv för styrarmar 15,2-15,9
Skruvar för kronhjul och differentialhus 8,3
Muttrar för bakaxelnav 400
Hydraulfoder 2-2,5
Hydraulpumphusets halvor 1,3-1,6

När styrarmarna är rätt monterade, så ska mått B vara större än mått A (ca 15 mm).

Fel här är mått B mindre än mått A. -------------------På denna bild är styrarmen rätt monterat.

Fel här är mått B mycket större än mått A. -------------På denna bild är styrarmen rätt monterat.
Slå inte ner styrarmen långt på styrspindeln, så att axiallaget blir låst.

Baknav BM 350

Om bakhjulsnavet har varit glapp väldigt länge, så går det inte dra åt navmuttern.
För då kommer navet att trycka på yttre bakaxellagret, med 400 kpm.
Om bakhjulsaxeln är för sliten så hjälper det inte, att byta till ett felfritt nav.
Men det går att svetsa topparna på splinesen i hjulnavet.
Det går bra att svetsa med OK 48,00 eller 55,00, så det är onödigt att svetsa med dyra gjutjärns elektroder.
Sedan ställer man in svarvens toppslid, för 3 graders konsvarvning.
Prova navet på bakaxeln några gånger (utan tätningar), så att muttern stämmer lagom.
Montera o-ringen och packboxar, lägg i lagom med fett mellan packboxarna.
Om det behövs klipp till plåtremsor som förs in i splinesen på rätt sida, så trycket på plåten bara blir när traktorn backar.
Smörj ALDRIG packboxarna med fettspruta, för då kan växellådsoljan börja rinna på fälgens insida.
Rinner oljan på fälgens yttersida, så är navmuttern lös.
Drag åt navmuttern med 400 kpm.


Toppslid inställd för 3 graders konsvarvning.

Insprutningspump.

Insprutningspump
A
Regulator oljenivån ska vara upp till sträcket på mätstickan, inte mer får då kan motorn rusar.
Fyll på med motorolja om nivån är för låg.
B
Kolla om det är rent mellan insprutningspumpen och motorblocket.
Sätt en hink på golvet under insprutningspumpen, lyft ur mätstickan fyll på med motorolja.
Då ska det börja rinna bränsle ur rörslingan bakom insprutningspumpen, om rörslingan inte är täppt.
Fyll på olja tills det kommer motorolja i dräneringsröret, oljenivån är rätt när det sluta droppa.
Om man inte smörjer insprutningspumpen ibland, så kan pumpen skära och pumpaxeln gå av vid drivkopplingen.
Jag har sett detta hända på en BM 36.